144
REGISTRES DU BUREAU                                               [i5o8]
ceste ville, dedans et dehors et ailleurs, pour practi-
prentilz l'art de cirurgie, et que au mati
vont à l'estude de ce et leurs aprentilz après disner; neantmoins en general chascun desd, maistres jurez a dit qu'il s'i emploira au mieulx qu'il pourra.
Ce fait, mond. sr le president leur a dit qu'ilz advisassent lieux propices autour des murailles de
quer l'exercice desd, jeux de l'arc, arbaleste ou cou-levrine, et qu'ilz en venissent advertir Mess" de la Ville, qui Ies leur distribueroient ainsi qu'ilz les verroyent estre convenables et y feroient faire les butes. Et ilz ont respondu que si feroient ilz (-).
1508.
CCXXXIII. ---- ASSEMRLÉE TOUCHANT UNG NAVIRE QUE LE RoY A REQUIZ À SA VILLE DE PARIS.
22 janvier i5o8. (Fol. 194 v°.)
L'an mil vc sept, le samedi xxii" jour de Janvier, en assemblée faicte en l'Ostel de la Ville où estoient convoquez et appellez mess" les Conseillers de la Ville et avecques eulx les Quarteniers et aucuns bour­gois d'icelle, ont esté présentées par noble et puis­sant seigneur monseigneur de Montmorency, che­valier, conseiller et chambellan ordinaire du Roy nostre se, certaines lettres missives dud. sr, desquelles la teneur s'ensuyt :
11 janvier.
A noz trés chers et bien amez les Prevost des Mar­chans, Eschevins, bourgeois et habitans de nostre bonne ville de Paris.
Et au dedans estoit escript ce qui s'en suit :
"De par le Roy,
k Trés chers et bien amez, nous escripvons à nostre amé et feal conseiller et chambellan ordinaire le sr de Montmorency, vous dire et declairer aucune chose de par nous pour le bien et seurté de nostre Royaulme, pays et seigneuries, et de l'entrecours de la mar­chandise; et pour ce, croyez le de ce qu'il vous en dira de par nous, et y faictes selon ce qu'il vous dira, comme bons, vrays et loyaulx subjectz doivent faire.
"Donné à Blois, le xie jour de janvier, n
LOYS.
Ainsi signé : Robertet.
Après la lecture desquelles, mond. sr de Mont­morency a presenté ses instructions pour servir de remontrance en ceste matiere, desquelles la teneur s'ensuyt :
Instructions au sr de Montmorency, conseiller et cham-(1) Le reste de la page en blanc, ainsi que le recto du folio ig4
bellan ordinaire du Roy, de ce qu'il aura à dire ct re-monstrer de par led. Sr aux Prevost des Marchans, Es­chevins et habitans de la ville de Paris.
"Premierement, leur dira et declairera ie petit nombre de navires qu'il y a à present en ce Royaulme, et mesmement en Normandie; au moyen de quoy le fait et entrecours de la marchandise est fort diminué, et ce qui se souloit faire par les marchans subjectz dud. Sr se fait à ceste heure par les estrangers au grant détriment de la chose publique de ce Royaulme.
"Item, que à faulte desd, navires mesmement qui sont groz et de deffense, plusieurs pirates et cor­saires courent journellement lad. mer de Normandie, et prenent plusieurs navires et marchandises, dont plusieurs marchans sont destruictz et affolez, telle­ment que à peine se peult naviger en seureté. Et ce s'est peu veoir en ceste derniere harengaison, car si par quelque bon moyen led. Sr n'y eust pour­veu, tout ce qui estoit lors sur mer pour la pesche eust été prins et perdu, qui n'eust seullement re-dondé à la perte dud. pays de Normandie, mais ge­neralement de tout le Royaulme et pays de l'obeys­sance du Roy.
"Item, leur dira et remonslrera que les anciens ennemis de la couronne de France, voyans led. pays de Normandie ainsi despourveu de navires et force-de mer, pourroient prandre hardiment d'entre­prendre sur led. pays, et avant que l'on y peust ja­mais donner provision, faire quelque descente, pil­ler et brûler le plat pays et faire plusieurs grans maulx et dommaiges.
"Par quoy le Roy, considerant toutes les choses dessusd, et plusieurs autres inconveniens qui ad-